De BSA fiets van de ABL.
Meestal wordt deze fiets foutief omschreven als BSA fiets. Vanwaar komt nu die benaming : tijdens het begin
van de Eerste wereldoorlog werd het Belgische leger systematisch teruggedrongen en kwam er een tekort aan
allerlei materiaal waaronder ook fietsen. Tijdens de veldtocht 1914 maakte men al gebruik van allerhande
opgeëiste fietsen. Om een complex verhaal kort te maken werden sinds het Belgische leger achter de Ijzer zat
materiaal aangekocht in het buitenland. Hierdoor werden verschillende firma’s voor offertes aangeschreven.
Onder andere BSA die voornamelijk wapens, fietsen en fietsonderdelen maakten schakelde door de oorlog over
op een grotere productiecapaciteit. Hierdoor werden door het Belgisch leger ook fietsen van het merk BSA
aangekocht. Deze fietsen waren met een stangenremsysteem uitgerust en stonden in het Belgisch leger bekend
als BSA fiets. Het probleem stelde zich eigenlijk toen al omdat er fietsen bij The Sun, James, Enfield en BSA
werden gemaakt. Maar in de ABL-volksmond bleef het BSA. Je kan het best vergelijken met het toestel waarmee
je foto’s maakt en Kodak wordt genoemd, in België verstaat iedereen je, ondanks dat het een merknaam is.
Die benaming bleef tijdens het interbellum. Officieel heten de toenmalig nieuw geproduceerde fietsen T.m. 1
wat staat voor Type militaire 1. Deze was een Belgisch product met de BSA model 1915 als voorbeeld en lijkt er
van ver op, met stangenremmen. De fiets heeft wel andere type bagagerek, de model 1929 (plateau met
gaatjes) en wapenhouder. Deze wapenhouders zijn ingevoerd in 1915, afgeschreven vanaf 1923, terug
ingevoerd in 1930 tot 1934 en dan definitief vervangen door het type kolfbak en lederen draagstel aan het
balhoofd. Het type daarna vanaf 1940 geproduceerd heet niet Tm 2 maar A.B.39 wat staat voor Armée Belge
model 1939 en is officieel uitgerust met 2 kabelremmen maar bestaat ook met één kabelrem en een
terugtraprem NOVO Husqvarna.
Na de 18 daagse veldtocht zie je op foto’s soms Duitsers met deze fietsen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog
word in Engeland een Belgische onafhankelijke Brigade opgericht die ook uitgerust is met de Mk V en MkV* fiets
van het Engelse leger. De MkV met een stangenrem voor en een eadie coaster terugtraprem en de MkV* met
twee stangenremmen voor en achter. De vroegste productie gegevens zijn er aan de hand van onderdelen die
uit 1939 gedateerd zijn. Een bagagerek uit 1934 is waarschijnlijk afkomstig van een late MkIV en MkIV*, de
voorloper die in de jaren 30 in het Engelse leger nog in gebruik was. De geweerhouders zijn enkel voorzien voor
de SMLE geweren ondanks foto’s met de BREN en STEN gun erin. De vroegste foto’s tot nu toe gevonden zijn op
Kreta genomen in 1941 door de Duitsers. De fietsen werden geproduceerd bij Enfield, Royal Enfield, Phillips en
ook BSA. Na de Tweede Wereldoorlog werden alle Europese legers opnieuw opgericht en geherstructureerd
met Engels en Amerikaans legermateriaal. Het Belgische leger heeft onder de befaamde Lend-Lease contracten
ook de Mk V en MkV* in gebruik genomen. Een feit is dat vele van deze fietsen tot in de jaren 90 in den ABL in
gebruik waren en ook de benaming BSA fiets hielden. De verwarring word alleen maar groter omdat vele
verzamelaars zelfs menen en verder vertellen dat deze fietsen vooroorlogs zouden zijn. Het bagagerek lijkt op
het Belgische model in Engeland gemaakt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het verschil is goed te zien op foto’s
het frame is 24inch terwijl de vooroorlogse Belgische fietsen 22inch zijn. Die vijf centimeter verschil in balhoofd
hoogte zijn duidelijk te zien. De driekleurig emaille rijplaat is van het model zoals oorspronkelijk vanaf 20
november 1934 ingevoerd, veelal zie je bijgeschilderde en zelfs ABL aangemaakte platen (vergelijkbaar met de
nummerplaten van andere voertuigen). We zijn er nog altijd niet uit welke platen voor- of naoorlogs zijn, per
serie van nummers zijn er afwerking- en detailverschillen. Bij elke fiets is een inschrijfboekje voorzien waarin de
fiets geregistreerd, zijn toebehoren, mutaties en reparaties staan. Na de Lend-Lease periode werden de
markering ABL in het frame geslagen. Ze werden toen ook aangepast aan het modernere verkeersreglement
denk maar aan reflectors en verlichting. Ook kettingkasten waren ABL aanpassingen alsook veelvuldige
reparaties ten koste van originele onderdelen. De fietsen werden ook soms meermaals herschildert zowel
professioneel als occasioneel met de borstel, soms hangen de haren nog in de verf. Je vind ze terug in
verschillende musea en verzamelingen. Zelf hebben we al een honderdtal serienummers genoteerd van nog
bestaande fietsen of frames.
Philip en Daisy